ZDROWY SEN TO GWARANCJA WYPOCZYNKU I DOBREJ FORMY PRZEZ CAŁY DZIEŃ CZYLI WYBIERAMY ODPOWIEDNI MATERAC – CZĘŚĆ II

Przeciętnie człowiek przesypia ponad 1/3 swojego życia. Przyznacie więc z pewnością, iż warto zwrócić uwagę na to na czym śpimy, bo ma to wpływ nie tylko na komfort snu, ale również na nasze zdrowie.

Ponieważ każdy z nas w ciągu dnia narażony jest na stres i liczne obciążenia, niezmiernie ważne jest to, by nocą nasz organizm odpowiednio odpoczął i się zregenerował.

Wielu pacjentów, którzy cierpią z powodu chorób kręgosłupa, zadaje bardzo często to pytanie: „Jaki materac jest najlepszy do spania?”. Odpowiedź jest niestety mało satysfakcjonująca, ponieważ jak na razie nie ma jednego typu materaca, który byłby odpowiedni dla wszystkich. Wiadomo, że wiele zależy od naszych preferencji, ale uważam, że podstawowym czynnikiem na który warto zwrócić uwagę przy takim zakupie jest przede wszystkim to, że materac musi dobrze wspierać kręgosłup. Oznacza to, że powinien idealnie dopasowywać się do kształtów ciała, zapewnić podparcie tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne, oraz nie powinien wywierać nacisku na punkty kontaktowe na ciele (kość ramienną i kość biodrową).

WŁAŚCIWIE DOPASOWANY MATERAC:

nie może być zbyt miękki (nasze ciało nie może zapadać się zbyt głęboko i musimy mieć możliwość na swobodne zmienianie pozycji podczas snu (kiedy osoba o większej masie ciała użytkuje zbyt miękki materac, będzie się on zapadał i deformował),

nie może być zbyt twardy (w sytuacji gdy osoba lżejsza użytkuje materac zbyt twardy nie zapewni on prawidłowego podparcia kręgosłupa, mięśnie pleców i karku zamiast odpoczywać będą pracować aby utrzymać kręgosłup w linii, materac taki będzie zbyt sztywny co może powodować bóle pleców czy karku, poza tym krew nie będzie swobodnie krążyć w miejscach ucisku, co zmusi ciało do częstej zmiany pozycji),

powinien on dostosowywać się do kształtu i pozycji ciała uginając się o ok. 3 cm,

– powinien zapewnić kręgosłupowi anatomiczną pozycję podczas snu, czyli linię poziomą, kiedy leżymy na boku (osoby leżące na boku powinny mieć tak zagłębione ramiona i biodra aby ich kręgosłup tworzył linię prostą), oraz kształt „podwójnego S”, gdy wypoczywamy w pozycji na wznak (biodra powinny się na tyle zapaść w materac aby kręgosłup utworzył -patrząc z boku – linię krzywą przypominającą literę „S”),

musi być równy – bez pozapadanych miejsc,

– materac powinien być tak dobrany aby osoba śpiąca miała przynajmniej po dziesięć centymetrów zapasu z każdej strony: materac powinien być więc dłuższy o ok. 20 centymetrów od najwyższej śpiącej na nim osoby.

 

Kochani nie kupujcie przysłowiowego „kota w worku”, testujcie kilka modeli, sprawdzajcie, pytajcie i wybierzcie ten najwygodniejszy i najbardziej odpowiedni dla Was, nie da się kupić dobrego materaca „na oko”  i koniecznie wykonajcie test na twardość materaca

TEST NA TWARDOŚĆ MATERACA: połóż się swobodnie na plecach, wsuń dłonie pod plecy na odcinku lędźwiowym kręgosłupa i staraj się je przesunąć w kierunku ramion. Jeżeli Twoje dłonie przesuwają się lekko, bez przeszkód lub jeśli Twoje ramiona i biodra odczuwają dyskomfort, materac jest wyraźnie za twardy dla Ciebie.

 

Tags from the story
,
Written By
More from majkapietrak

NAPADOWY BÓL GŁOWY CZYLI JAK TERAPIA CZASZKOWO – KRZYŻOWA MOŻE POMÓC ROZPRAWIĆ SIĘ Z MIGRENĄ.

Migrena – zwana inaczej napadowym bólem głowy jest chorobą przewlekłą, powodującą uciążliwe...
Read More

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *