JAK CUKIER WPŁYWA NA NASZ ORGANIZM?

Trzeci środek pod względem szybkości i ilości uzależnionych osób na świecie zaraz po alkoholu i papierosach. Oto bohater tego postu – CUKIER (oczywiście ten syntetyczny, czyli wytworzony ludzką ręką). Sieje w naszym organizmie poważne zniszczenia – wie o tym niemal każdy. Dlaczego więc z każdym rokiem spożywamy go coraz więcej? Czy nie zdajemy sobie sprawy z tego jak bardzo możemy zniszczyć sobie zdrowie? Czy może ważniejsza jest dla nas chwilowa przyjemność, którą odczuwamy po zjedzeniu cukrów prostych?

Zostały zbadane reakcje zachodzące w mózgu (szczególnie w rejonie nucleus accumbens czyli jądra półleżącego, odpowiedzialnego za nagrodę, przyjemność i uzależnienie) osób po spożyciu pokarmu zawierającego cukier i porównano je z reakcjami tych, którzy używają kokainę. Okazało się, iż uzależnia on aż osiem razy silniej niż kokaina.

Eksperyment wyglądał następująco: podano dwa koktajle, jeden o niskim indeksie glikemicznym (ok. 37) oraz drugi (po kilku dniach przerwy) identyczny w smaku i wyglądzie, posiadający taką samą ilość kalorii, białka, tłuszczu i węglowodanów, ale słodzony cukrem i w związku z tym posiadający indeks glikemiczny ok. 87. Tylko ten drugi koktajl wywołał wyraźną biologiczną reakcję w mózgu każdego z uczestników. Oba smakowały i wyglądały dokładnie tak samo. Uczestnicy eksperymentu nie wyczuli absolutnie żadnej różnicy pomiędzy jednym koktajlem a drugim. Jednak ich mózgi doskonale wyczuły tę różnicę! (*)

Bardzo trudno oprzeć się słodkim cukierkom, lodom, ciastkom, czekoladzie i batonikom… Dokładnie to wiem, bo jeszcze jakiś czas temu to cukier panował nade mną. Dziś jest zupełnie inaczej 🙂

DLACZEGO WARTO OGRANICZYĆ CUKIER ?

1. Wprowadzony do organizmu cukier jest w stanie zablokować aktywność systemu immunologicznego (białych krwinek, które chronią organizm przed wtargnięciem intruzów) na kilka godzin. Spożycie 1 łyżeczki cukru blokuje Twój system odpornościowy na ponad godzinę.

2. Cukier postarza czyli powoduje utratę gęstości tkanki łącznej, degradację elastyny i kolagenu, wzrost wolnych rodników i oksydantów.

3. Cukier zakwasza krew i okrada nasz organizm z minerałów. Organizm aby się bronić musi zalkalizować krew i przywrócić homeostazę (czyli równowagę). Dzieje się to poprzez użycie zgromadzonych wcześniej w Twoich tkankach minerałów takich jak: wapń czy magnez.

4. Cukier powoduje niedobory witamin głównie tych z grupy B. Ich niedobór powoduje mnóstwo objawów, tj. zaburzenia rytmu serca, chroniczne zmęczenie, niepokój, drętwienie kończyn, bezsenność, trudności z koncentracją, niestrawność, wysypka.

5. Cukier uzależnia szybko, bowiem przekracza barierę krew-mózg i powoli lecz skutecznie, dzień po dniu pustoszy Twój organizm.

6. Nadmiar cukru może zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka odbytnicy, piersi, gruczołu krokowego, krtani, jelita cienkiego, nerek oraz wątroby.

7. Cukier sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Początkowo cukier jest składowany w wątrobie w postaci glikogenu. Zdolność wątroby jest jednak ograniczona. Wtedy, kiedy wątroba jest wypełniona do swojej maksymalnej pojemności, glukoza w postaci tkanki tłuszczowej odkłada się m.in. na pośladkach, brzuchu i udach.

8. Cukier ma wpływ na hormony płciowe. Zwiększenie poziomu cukrów prostych przekłada się na rozregulowanie poziomu estrogenu i testosteronu, zwiększając prawdopodobieństwo dolegliwości tj. trądzik, niepłodność, zespół policystycznych jajników. Wywołane zaburzenia hormonalne, a dokładnie zbyt duży stosunek testosteronu do estrogenu zwiększa również ryzyko chorób serca u kobiet.

9. Cukier podnosi poziom homocysteiny i trójglicerydów we krwi.

10. Cukier sprzyja zaparciom, hemoroidom, próchnicy, otyłości, napięciu przedmiesiączkowemu (zatrzymuje wodę w organizmie), policystycznym jajnikom (zaburza gospodarkę hormonalną), endometriozie, astmie, padaczce, chorobom autoimmunologicznym, problemom ze skórą, tarczycą i stawami.

11. Cukier sprzyja zaburzeniom przewodu pokarmowego: rozrost Candidy, choroba Crohna, zespół jelita drażliwego, kamienie żółciowe, owrzodzenie jelita grubego.

Od razu chcę uprzedzić wszystkie komentarze typu „od kawałka czekolady jeszcze nikt nie umarł”. Macie absolutną rację. Organizm nie ma żadnego problemu z tym, że od czasu do czasu spałaszujemy czekoladowe brownie 🙂 Problem zaczyna się przy nadmiernej konsumpcji cukru, która przyczynia się do osłabienia flory jelitowej, zapalenia i wielu problemów zdrowotnych.

SPOŻYWANIE ZBYT DUŻEJ ILOŚCI CUKRU NIE DAJE NIC, A ZABIERA BARDZO WIELE!

*źródło: http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/sugar-addiction_b_3502807.html

Tags from the story
,
Written By
More from majkapietrak

ZDROWY SEN TO GWARANCJA WYPOCZYNKU I DOBREJ FORMY PRZEZ CAŁY DZIEŃ CZYLI WYBIERAMY NAJLEPSZĄ POZYCJĘ DO SPANIA – CZĘŚĆ I

Właściwy wypoczynek podczas snu ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie, oraz...
Read More

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *